Czy w motoryzacji nastąpi rewolucja?

W środę 17 maja mieliśmy bardzo ciekawe spotkanie z Bogusławem Kowalskim, absolwentem naszego Wydziału (oraz Politechniki), związanym od wielu lat z Mercedesem, a obecnie kierującym firmą sprzedającą 2000 samochodów rocznie. Nasz Gość Honorowy zastanawiał się nad przyszłością motoryzacji. Czy samochody elektryczne spowodują rewolucję porównywalną do komórek w telefonii?


Silnik elektryczny nie tylko jest mniejszy, ale ma zaledwie 3 części ruchome. Całą prezentację można pobrać tutaj.

Dzięki uprzejmości naszego Kolegi można obejrzeć całą prezentację, w której analizuje on zalety i wady samochodów elektrycznych i spalinowych, postępy autonomizacji (zastępowania kierowcy) oraz – co jest zrozumiałe – pokazuje swoją firmę.

Od siebie dodam, że ostatnio dostałem artykuł z Financial Timesa, że koszt posiadania samochodu elektrycznego zrówna się ze spalinowym w Europie już w przyszłym roku. W Norwegii co czwarty nowy samochód ma napęd elektryczny. Sprzyjają temu ulgi podatkowe, darmowe parkowanie, korzystanie z buspasów, 6500 ogólnie dostępnych stacji ładowania oraz fakt, że Norwegia jest prawie w 100% zasilana przez elektrownie wodne.

Ogólnie przeważa sceptycyzm co do szans rewolucji. Pamiętam jednak, jak po pojawieniu się komórek w Niemczech nieśmiało przewidywano, że za 5 lat może ich być maksimum 2 miliony. Nie pamiętam w którym to było roku, ale z pewnością już w ciągu pierwszych 5 lat postęp był znacznie szybszy. Wystarczyłby przełomowy wynalazek dotyczący akumulatorów, żeby ruszyła prawdziwa lawina.

Maciej Tekielski

Bogusław Kowalski

Ukończył studia na Politechnice Warszawskiej, Wydział Elektroniki oraz Handel Zagraniczny na SGPiS.

Po ukończeniu studiów w 1986 roku podjął pracę w szwajcarskiej firmie Transdal SA reprezentując szwajcarskie firmy produkujące maszyny i urządzenia dla przemysłu elektronicznego.

Z Mercedesem jest związany od 1991 roku. Początkowo pracował w przedstawicielstwie Sobiesława Zasady na stanowisku dyrektora handlowego.

W 1996 roku organizował spółkę Mercedes Benz Polska, której został wiceprezesem odpowiedzialnym za sprawy handlowe, a następnie prowadził projekt budowy firmowego salonu Mercedes-Benz przy Al. Jerozolimskich. Firma Mercedes-Benz Warszawa rozpoczęła działalność w maju 2004, a Bogusław Kowalski był jej pierwszym prezesem.

W 2011 roku Bogusław Kowalski rozpoczął budowę salonu w Łomiankach pod Warszawą w ramach Spółki Auto Idea, której jest prezesem i która ma jeszcze salony w Białymstoku i Olsztynie. W ciągu 5 lat firma zwiększyła swoje obroty 3 – krotnie i stała się jednym z większych dealerów w Polsce.

Bogusław Kowalski jest prezesem Stowarzyszenia Dealerów i Serwisów Mercedes-Benz w Polsce i aktywnie uczestniczy w tworzeniu polityki Mercedesa w Polsce.