Wydawałoby się, że mówienie o rewolucji w oświetleniu jest przesadne i pompatyczne. Nasz korporacyjny kolega Bogdan Rogala, wiceprezes zarządu Philips Lighting Poland S.A. przekonał nas na spotkaniu 27 kwietnia w ARCO, że nie ma z tym żadnej przesady, jeśli mamy na myśli gwałtowne przemiany. Oświetlenie należy bowiem do tych branż, w których nowa technologia bardzo szybko wypiera produkty oparte na starej technologii.
Przykładem mogą być płaskie telewizory, które w kilka lat z 10% doszły do 90% rynku czy fotografia cyfrowa. Taką technologią będzie, a właściwie już jest LED. Od dwóch lat obserwujemy ogromne przyspieszenie w tej dziedzinie. W 2011 na LED przypadało 11% oświetlenie, a w 2020 roku udział ten wzrośnie do 60%.
Na czym polega przewaga LED czyli elektroluminescencji. Są to względy ochrony środowiska ( w tradycyjnych używana była np. rtęć, praktyczna niezniszczalność (żywotność diod LED ocenia się na co najmniej 20-30 lat), a przede wszystkim energoooszczędność. Nowe technologie pozwalają bowiem zaoszczędzić 80% energii. Nowoczesne oświetlenie np. w biurowcu przynosi więc olbrzymie oszczędności, chociaż staje się skomplikowanym systemem wymagającym specjalistycznej obsługi.
Korzyści jest jednak znacznie więcej. W miejscu pracy ważna jest atmosfera. System LED pozwala na zmianę barwy światła w ciągu dnia naśladując światło słoneczne. W magazynie odzieżowym natomiast można zmieniać kolor podświetlonej ściany np. z niebieskiego w zimie na żółty czy zielony wiosną, czyli można malować światłem. Możliwości operowania światłem i oświetleniem są prawie nieograniczone i są dostosowywane do fabryk, magazynów, laboratoriów, hoteli, różnych sklepów. Już dzisiaj doceniają to supermarkety inwestując w oświetlenie, żeby stworzyć show i atmosferę przyciągającą klientów. Warto dodać, że Philips przywiązuje wielką wagę do wzornictwa przemysłowego, przez co oferowane supernowoczesne lampy wyglądają jak prawdziwe dzieła sztuki.
Bogdan Rogala zademonstrował też najnowsze dziecko swojej firmy – system pozwalający sterować oświetleniem w domu m.in. zmieniając jego barwę. System taki można ponadto uruchomić przebywając na wakacjach zagranicą. Wystarczy mieć w domu Wi-Fi. Mówienie więc o rewolucyjnych przemianach nie jest żadną przesadą. Dla sprawdzenie efektów działalności firmy kierowanej przez Bogdana polecamy obejrzenie oświetlenia Żurawia w Gdańsku czy Spodka w Katowicach a także stacji benzynowych Orlenu.
Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie (obecnie SGH) oraz MBA Wielkopolskiej Szkoły Biznesu.
Swoje życie zawodowe związał z przemysłem oświetleniowym. W 1983 r. rozpoczął pracę w ówczesnym Polam-Piła (firmie przejętej w 1991 przez Philips Lighting) i przeszedł wszystkie stopnie kariery – od handlowca do prezesa zarządu. Był dyrektorem handlowym a później prezesem zarządu Philips Lighting Poland.
Brał aktywny udział w procesie transformacji firmy i budowie nowoczesnej sieci sprzedaży wyrobów oświetleniowych Philips w Polsce i Europie Wschodniej.W okresie tym Philips Lighting wprowadził na rynek nowe standardy w oświetleniu i zbudował pozycje lidera.
W latach 2002-2009 Bogdan Rogala pełnił funkcje prezesa zarządu Philips Polska i Country Managera koncernu Philips w Polsce. Od 2009 roku jest Dyrektorem Generalnym Philips Lighting na kraje Europy Centralno-Wschodniej.